środa, 30 kwiecień 2025
  • Start
  • Aktualności
  • Komunikat ze spotkania związków zawodowych z Ministerstwem Edukacji Narodowej

Komunikat ze spotkania związków zawodowych z Ministerstwem Edukacji Narodowej

 17 lutego 2025 r. w sprawie rozporządzenia „płacowego nauczycieli”

17-02-2025-wynagrodzenie.pdf

Warszawa, 17 lutego 2025 r.

Komunikat ze spotkania związków zawodowych z Ministerstwem Edukacji Narodowej 17 lutego 2025 r. w sprawie rozporządzenia „płacowego nauczycieli”

KSOiW NSZZ „Solidarność” reprezentowali członkowie Prezydium: Wiesława Stec, Lesław Ordon i Krzysztof Wojciechowski. Stronę ministerialną reprezentowali wiceministrowie Paulina Piechna-Więckiewicz i Henryk Kiepura.

MEN przedstawiło dane statystyczne dotyczące liczby nauczycieli w systemie edukacyjnym i wysokości średnich wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Według resortu zarobki nauczycieli ze wszystkimi dodatkowymi składnikami przekraczają średnie wynagrodzenia, ustalone na poziomie ustawowym. Ponad 20% średniego wynagrodzenia nauczycieli stanowią dodatek za wysługę lat i wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.

KSOiW negatywnie oceniła projekt rozporządzenia „płacowego nauczycieli”. Krytycznie oceniliśmy także sposób prowadzenia rozmów w sprawie wynagrodzenia nauczycieli na dany rok. W momencie, kiedy kwota bazowa jest już dawno ogłoszona w ustawie budżetowej, a ustalenie kwot wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stopniach awansu zawodowego jest zabiegiem czysto technicznym, nie może być mowy o uzgodnieniach ze stroną społeczną.  KSOiW nie uznaje takiego sposobu prowadzenia rozmów za uzgodnienia, a tego typu spotkania nazywa „fasadowymi”.

 

Wobec powyższego prawdziwie UZGODNIANIA należy rozpocząć już przed przedstawieniem projektu budżetu państwa.

Nadal stoimy na stanowisku, że kwota bazowa dla nauczycieli powinna wzrosnąć w 2025 roku o co najmniej 15%, do kwoty 6206,42 zł, co przełożyłoby się na realny wzrost wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli.

Propozycje MEN w sprawie waloryzacji wynagrodzenia nauczycieli w 2025 r. kształtuje się więc następująco:

1) nauczyciel początkujący 5153 zł (magister) i 5027 zł (licencjat),

2) nauczyciel mianowany 5310 zł (magister) i 5156 zł (licencjat),

3) nauczyciel dyplomowany 6211 zł (magister) i 5405 zł (licencjat).

Gdyby strona rządowa uwzględniła propozycje Krajowej Sekcji Oświaty NSZZ „Solidarność”, wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli kształtowałoby się na poziomie:

1)     nauczyciel początkujący 5644 zł,

2)     nauczyciel mianowany 5815 zł (w przypadku tych nauczycieli należałoby uruchomić jednorazowo rezerwę celową w wysokości 5%, aby osiągnięto poziom 6105 zł),

3)     nauczyciel dyplomowany 6802 zł.

KSOiW zatem ponownie krytycznie odniosła się do proponowanych kwot wynagrodzenia zasadniczego, zwłaszcza niewielkiej różnicy miedzy poziomem zarobków nauczyciela początkującego a mianowanego. Tak ukształtowane wynagrodzenia wypaczają ideę awansu zawodowego.

Ponadto zaznaczyliśmy, że rozmowy idą zdecydowanie zbyt wolno, a tempo prac w ministerstwie nie wskazuje na poważne ich traktowanie oraz czyni dialog pozornym.

Na nasze pytania kiedy wreszcie ruszą prace legislacyjne w sprawach wcześniej ustalonych kwestii, ministerstwo odpowiedziało, że te które wywołują skutki finansowe będą omawiane na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów i wejdą w życie 1 września 2025 r. oraz kolejno: 1 stycznia i 1 września 2026 r. Dotyczy to takich zagadnień jak: nagroda jubileuszowa, odprawa emerytalna, wydłużenia świadczenia kompensacyjnego do 2042 r. i ustalenia 18 godzinnego pensum dla nauczycieli praktycznej i teoretycznej nauki zawodu. Nie określono jednak szczegółów – które i kiedy?

Pozostałe problemy (bezkosztowe), przedstawione w komunikacie z 12 grudnia 2024 r., będą zmieniane na poziomie ustawowym i rozporządzeń również w najbliższym czasie. Zaapelowaliśmy, aby pozostałe kwestie były rozwiązane w trybie pilnym.

W kwestii urlopu dla poratowania zdrowia, urlopu na żądanie, podwyższenia dodatku za wychowawstwo, wynagrodzenia za wycieczki czy wynagrodzenia za warunki trudne i uciążliwe (za pracę, a nie za miejsce), MEN pozostaje nieugięte - nie dostrzega problemu, zagrożeń dla systemu edukacji ani dla samych nauczycieli oraz niesprawiedliwego ich traktowania.

Zaapelowaliśmy o ściślejszą współpracę między poszczególnymi resortami w takich kwestiach jak ustalenie kwot wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych czy bonu na laptopa. W naszym przekonaniu należy w trybie pilnym dokonać zmian w przepisach, aby wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkołach i placówkach oświatowych mogli otrzymać ów bon. Dodatkowo podkreśliliśmy, że podejście MEN do kwestii wynagrodzenia nauczycieli czy urlopu dla poratowania zdrowia doprowadzi do katastrofy i przemęczenia nauczycieli. Zwłaszcza, że są oni jednocześnie obciążeni godzinami ponadwymiarowymi, kolejnymi dużymi reformami, przy jednoczesnym brakiem możliwości skorzystania właśnie z urlopu dla poratowania zdrowia.

KSOiW zaznaczyła, że można odnieść wrażenie, że MEN swoimi działaniami chce doprowadzić do likwidacji szkolnictwa publicznego na rzecz szkolnictwa niepublicznego, ponieważ szkolnictwo niepubliczne otrzymuje środki na finansowanie swojej działalności w porównywalnej wysokości do szkół publicznych, może pobierać opłaty za edukacje, nie musi realizować edukacji włączającej czy jest zwolnione z rozporządzenia dot. zadań domowych. Ogólnie ma środki, aby zatrudniać najlepszych nauczycieli, samemu podnosić jakość kształcenia i uatrakcyjniać swoją ofertę.

Za Prezydium KSOiW

Krzysztof Wojciechowski

 

17-02-2025-wynagrodzenie.pdf


test

Regionalna Sekcja Oświaty i Wychowania
NSZZ „Solidarność” w Białymstoku

Suraska 1/1
15-093 Białystok

tel. 857 423 249, 857 489 282

test