czwartek, 18 kwiecień 2024
  • 16foto.jpg
  • 17foto.jpg

85 Pielgrzymka Nauczycieli na Jasną Górę 2022

W dniach 29.06. - 2.07. 2022 roku odbyliśmy fantastyczną wycieczkę po Świętokrzyskim oraz uczestniczyliśmy w 85 Pielgrzymce nauczycieli na Jasną Górę w Częstochowie. Plan choć bardzo obszerny, został zrealizowany w 100 %.

Wyprawę rozpoczęliśmy od zwiedzania klasztoru Cystersów w Wąchocku. Historię Opactwa przekazał nam Brat Wawrzyniec. Cystersi to szczególny zakon, który kieruje się zasadą: śpij krótko, jedz mało, a pracuj dużo. Po zwiedzaniu zostaliśmy  podjęci pysznym, zdrowym obiadem w refektarzu klasztornym.

Następnym punktem programu było Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie. Przepiękny nowy obiekt w postaci rozpadającego się stopniowo budynku, na wzór podobnego w Niemirowie w naszym województwie. Pani kierownik oprowadziła nas po muzeum i zachęciła do przyjazdu z uczniami. To był cel najważniejszy! Chodziło o to by zwiedzanie obiekty przybliżyć nie tylko nauczycielom ale głównie uczniom.

Po południu dotarliśmy do Zamku w Chęcinach. Przewodnik Jacek zaprowadził nas na szczyt wzniesienia i pokazał ruiny Zamku. Weszliśmy na jedną z baszt i stąd podziwialiśmy perspektywę Chęcin i okolic wraz z Górami Świętokrzyskimi.

Na nocleg wybraliśmy Klasztor Pallotynów  na Karkówce w Kielcach. Po  gradobiciu rozpogodziło i mogliśmy spędzić wieczór przy ognisku  w przepięknym miejscu-  w ogrodach klasztornych. Nasz ksiądz przewodnik duchowy Paweł Zalewski świetnie gra na gitarze, jest doskonałym animatorem  zabaw. Dyrygował nami a my pod jego dyktando śpiewaliśmy. Wtórował mu na drugiej gitarze przewodnik Jacek. Panowie bawili nas doskonale do wieczora.

1 lipca dzień rozpoczęliśmy od mszy świętej celebrowanej przez naszego księdza Pawła Zalewskiego. Jeszcze przed modlitwą ojciec zakonnik opowiedział nam historię klasztoru na Karczówce. Po mszy zjedliśmy szybkie śniadanie i ruszyliśmy w drogę do kolejnego klasztoru Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej na Świętym Krzyżu. Tu również czekała na nas pani przewodnik. Oprowadziła nas po kościele i bazylice Trójcy Świętej, kaplicy Relikwii Drzewa Krzyża Świętego, zakrystii, krypty księcia Jeremiego Wiśniowieckiego. Klasztor na Świętym Krzyżu to jedno z najważniejszych miejsc dla polskich królów, gdzie modlili się oni przed ważnymi bitwami, tak jak Władysław Jagiełło przed bitwą pod Grunwaldem. Następnie jeden z księży pobłogosławił nas relikwiami z drzewa, na którym został ukrzyżowany Chrystus. Po zwiedzaniu chwila przerwy na przepyszne czarne lody o smaku cytryny i znów wyruszyliśmy w drogę. Tym razem dotarliśmy na Zamek Krzyżtopór w Ujeździe. Spotkanie rozpoczęliśmy obiadem. Zostaliśmy bardzo mile przyjęci przez Pana Burmistrza i Panią Dyrektor tegoż Muzeum. Później zwiedziliśmy ruiny wraz z przewodniczką. Przepiękna historia choć bardzo smutna i trudna dla Ossolińskich i samego Zamku.

Następnym obiektem do zwiedzania był Park Rozrywki i Miniatur Sabat Krajno Zagórze Krajno. Właściciel Pan Zenon Dańda opowiedział nam o swojej pasji, którą jest odtwarzanie w postaci miniatur najciekawszych obiektów architektonicznych ze świata. Wraz z przewodnikiem obeszliśmy wszystkie zabytki.

Po miniaturach przyszedł czas ma odpoczynek od upału. W restauracji Pana Zenona czekała nas uczta dla podniebienia. Co chwilę wjeżdżała na stół kolejna pizza, za każdym razem w innym smaku. Prawdziwa włoska przyrządzana na naszych oczach.

Po kolacji udaliśmy się ku celowi naszej podróży czyli do Częstochowy na Jasną Górę. Zdążyliśmy się rozpakować i o 21.00 stanęliśmy na Apelu Jasnogórskim.

2 lipca to najważniejszy dzień tej wyprawy. O 12.00 uczestniczyliśmy we mszy św., podczas której bp Piotr Turzyński, delegat KEP ds. duszpasterstwa nauczycieli  mówił – Chciałbym, by nauczyciele zapatrzeni w piękną postać bł Natalii, jej życie oddane Bogu, ludziom, szkole, misji nauczycielskiej, sami chcieli tak kwitnąć jak ona. Pielgrzymce patronowała bowiem bł. Natalia Tułasiewicz. W marcu tego roku została ogłoszona patronką nauczycieli polskich. Jako Organizacja włączyliśmy się licznie w zbieranie podpisów pod tą inicjatywą.

Po mszy ruszyliśmy w drogę powrotną do Białegostoku. Ostatni wspólny posiłek zjedliśmy w restauracji Pausa w Piotrkowie Trybunalskim. Przepyszne gigantyczne schabowe z młodymi ziemniaczkami i surówkami smakowały wszystkim wybornie.

Resztę drogi spędziliśmy modląc się i śpiewając.

Do domu dotarliśmy po godzinowe 20-tej.

Za rok planujemy już kolejną pielgrzymkę na Jasną Górę wraz z wycieczką po zbytkach polskiej Ziemi.